Utmaningar konfronterande international handel system
WORLD TRADE ORGANIZATION. WTO NYHETER 1999 PRESSMEDDELANDE. Press 139 28 september 1999 Utmaningar för det globala handelssystemet under det nya millenniet. Följande är ett tal som idag levererades av Mike Moore, generaldirektör för Världshandelsorganisationen, till rådet På utrikesrelationer i Washington D Jag kan tänka mig ingenstans mer passande än den här platsen för att göra mitt första offentliga uttalande i USA som generaldirektör för Världshandelsorganisationen Det är verkligen en stor ära för mig att få denna möjlighet att prata Före rådet om utrikesrelationer - ett organ som i mer än tre fjärdedelar av ett sekel har gjort så mycket för att främja internationellt samarbete och förståelse, och att hålla Förenta staterna engagerade i världen. På tröskeln till nästa årtusende, vi Ansikte fascinerande utmaningar De är utmaningar som delas av ett närmare samhälle av nationer än det som existerade när som helst i mänsklig historia. Vi är bundna i en närhet som drivs av en gro Vinge konsensus för öppenhet, öppenhet grundad av liberala demokratiska värderingar och av de kraftfulla krafterna hos nya och snabbt utvecklande teknologier USA är central för denna berättelse om ömsesidigt beroende Vi står inför överhängande fara för fred, säkerhet och utveckling när Amerika inte gör det Engagera Det är svårt ibland att vara amerikanskt, för du blir ombedd att leda och sedan anklagas för mobbning när du gör Men vi behöver ditt ledarskap och din vision Vi behöver din generositet En tidigare president i Tanzania sa att när Amerika nysnade, tog världen en Kallt När Amerika leder och definierar en inkluderande global vision, kan världen lyckas. Under drygt en månad kommer det att bli tio år sedan Berlinmuren föll Det föll för att miljoner människor upprorade, inte bara mot förlusten av Deras politiska frihet, men också deras ekonomiska frihet. Slutet av det kalla kriget innebar slutet på varje förhoppning om en livskraftig konkurrens mellan centralt planerade och marknadsbaserade system o F ekonomisk och social organisation Frihet och demokrati är värderingar som omnämns i mer delar av världen än någonsin tidigare Vi har en lång väg att gå, men trenden är lovande Dessa värden är inte någon nations egendom De är allmänt delade Spridningen av demokrati Betyder inte att amerikaniseringen av världen, och det är ohjälpsamt för processen om folk tror att det är Amerika, har sett ett bra exempel på demokrati i praktiken, men demokrati är ett mycket gammalt värde med bred historisk överklagande. Dessa är nu universella värderingar Demokrati har praktiserats i olika former i århundraden och har utvecklats till demokratisk internationalism där suveränitet förstärks av fördrag och globala institutioner. Vi lärde oss i mitten av detta århundrade att frihet inte kan överleva i en nation ensam, att när friheten hotas på ett ställe, Det hotas överallt Detta är ännu mer sant nu när världen blir allt mer beroende av varandra. Samtidigt som nationalstaten är kärnanordningen för global e Conomic, social och politisk organisation, ett avgörande inslag i vår tid är att inget land är ensamt livskraftigt, oavsett hur stort det är. Samarbete är inte ett val, det är oumbärligt för överlevnad. Som president Clinton observerade i samband med firandet i Genève i maj i fjolårets femtiårsjubileum för det multilaterala handelssystemet, Globaliseringen är inte ett förslag eller ett politiskt val. Det är ett faktum. Ingen nation, stor eller liten, kan säkra sin framtid ensam. Ingen nation kan ens driva ett skattesystem, Ett flygbolag, ett bra hälso-system, bekämpa aids eller garantera en ren miljö utan samarbete av andra. Globaliseringen handlar om många saker och i den populära uppfattningen är inte alla de bra. USA har haft en oöverträffad period av ekonomisk Tillväxt och låg arbetslöshet i vad Alan Greenspan nyligen beskrivit som historiens mest övertygande demonstration av produktiviteten hos fria människor som arbetar på en fri marknad. Men människor känner sig mindre säkra , Är mer oroliga och osäkra Ökat antal, inte bara i USA, känner sig uteslutet, glömt och arg, låst ut och väntar på ett utlovat tåg som aldrig kommer att komma. De ser globalisering som ett hot, fienden, orsaken till alla deras Woes En central politisk utmaning för regeringarna är att göra välståndet som följer av globaliseringen tillgänglig för människor Arbetslösa arbetare överallt är inte imponerade när de berättas att de statistiskt sett är mycket bättre än någonsin tidigare. Den här utmaningen har många komplexa dimensioner som går långt utöver den internationella ekonomiska politiken , Men det har också en otvetydlig internationell dimension. Regeringarna måste samarbeta på handels-, investerings - och finansområdena för att få maximal nytta av internationell specialisering, samtidigt som de lämnar det utrymme som behövs för att hantera nedfallet från förändringar som påverkar särskilda grupper. John F Kennedy sa en gång att om ett fritt samhälle inte kunde hjälpa de många som var fattiga, jag T kunde inte rädda de få som var rika Ojämlikhet, växande ojämlikhet, är en plåga av våra tider Det är ett problem både bland och inom länderna Nationellt måste regeringar arbeta för att skapa förutsättningar som främjar integration, särskilt genom att hjälpa fördrivna arbetstagare att förvärva nya Färdigheter Rättvisa och rättvis affär gör ekonomisk mening Vi alla behöver nya kunder Denna och annan socialpolitik är bortom allt som det multilaterala handelssystemet kan leverera, men det internationella handelssystemet kommer att leverera mindre och mindre om dessa problem lämnas obevakat internationellt, vi Måste hitta sätt att sätta låginkomstländer alltmer in i systemet och försöka skapa förutsättningar för att de kan dra nytta av mer och fånga upp. Enligt Världsbanken ökade inkomsterna per capita i de rikaste 30 procenten av länder från en Lite över 10 000 år 1970 till 20 000 i mitten av 1990-talet I mitten och lägre två tredjedelar av länder minskade intäkterna lite mer än att stagnera vid f Ar lägre nivåer. Men människor är rädda och upprörda när de ser de få som lever i prakt och de många i skvaller, med hälften av världen dieting och den andra hälften svälter. Det här handlar inte bara om ett bredare gap, med alla bättre än tidigare Vissa är absolut värre än de var för två eller tre decennier sedan Vissa människor frestas, i demagogisk stil, för att skylla på globalisering och handel för det här läget. I praktiken är internationell specialisering en blygsam del av historien en betydligt viktigare källa till Trycket i den meningen är teknisk förändring Vi kan alla förstå hur populister och politiker kommer att hitta det lättare att skylla utlänningar för sociala spänningar och ojämlikhet än att göra Luddite mot teknik De studerar opinionsundersökningar för att upptäcka sina huvudmän Men vad som helst orsaken till detta problem , Realiteten är att internationell specialisering är centralt för lösningen av problemen med ojämlikhet och utslagning Vi behöver en stark och välskött Ctioning handelssystem för att generera inkomst för att lösa dessa problem Beviset att de länder som har liberaliserat sin handel har gjort bättre än de som inte är obestridliga Vi måste säga att Benjamin Franklin en gång observerade att inget land någonsin förstördes av handel han kanske har Sade att inget land någonsin har lyckats utan handel Men handel är inte ett mål i sig Vi bör komma ihåg att säga För att vi vill ha fler jobb, mer inkomst för sociala utgifter och för att vi vill ha en säkrare värld. Många av den bittera erfarenheten av Stor depression och den roll som protektionism spelade för att förlänga och fördjupa den där sorgen, antog Förenta staterna den centrala rollen i utformningen av det multilaterala handelssystemet efter kriget. Det är ett system som har tjänat oss bra nu i mer än femtio år, en systembaserad På rättsstatsprincipen Resultatet bestäms av samspelet mellan ekonomiska styrkor som grundas av ett system av regler istället för maktutövandet. Den senaste asiatiska Finanskrisen kom som en djup chock precis då många kommentatorer och ekonomiska prognoser började prata om ett globaliserat ekonomiskt system som skulle ge oavbruten tillväxt och otrolig välstånd till en obestämd framtid att historien var död. Framtiden ser fortfarande bra ut, Och medan asiatkrisen var en ödmjuk erfarenhet på något sätt för politikare världen över, var det också en imponerande demonstration av vårt multilaterala handelssystem på jobbet. I stark kontrast till slutet av 1920-talet och början av 1930-talet tog regeringarna inte till frestelsen och Falskt botemedel mot protektionism De följde sina internationella åtaganden i anda såväl som brev och behöll marknaderna. Några av de värsta drabbade länderna öppnade till och med sina marknader ytterligare. Detta är det system som våra fäder skapat och att vi är skyldiga att bevara och förstärka Detta är utmaningen i Seattle Det är inte alltid lätt, inför allt press på regeringar att försvara Status quo och motstå förändring Status quo är igår kompromiss I USA är en av de mest öppna ekonomierna i världen ett ökat tryck för skydd från argument som baseras på handelsunderskottet. Ett handelsunderskott på cirka 300 miljarder kronor, Det hävdas är vältalande bevis på behovet av importrestriktioner Men grundläggande ekonomi berättar för oss varför ett handelsunderskott har så mycket mindre att göra med handelspolitiken än vad som gör med andra makroekonomiska grunder. Dessutom tvingar ekonomin oss att fråga om handelsunderskott är Alltid oönskade Pressen för att minska handelsunderskottet innebär också att andra länder måste öppna sina marknader. Öppna marknader är mycket bättre än slutna, för alla länder, men detta är ett mål som vi måste uppnå genom förhandlingar och utbyten baserade på verkligheten Och uppfattning om ömsesidig fördel Unilateralism är motsatsen till ett reglerbaserat system, ett recept på spänning och instabilitet i internationella ekonomiska relationer whic H vänder sig alltid till något mer fruktansvärt Amerika har i stor utsträckning motstått friläggningen av den ensidiga ändamålet, och för det tackar jag dig. Vi går in i en avgörande fas i våra förberedelser inför ministermötet i Seattle, som nu är bara två månader bort. Vi måste Definiera vår dagordning för det mötet i brådskande mening Jag anser att vi bör vara ambitiösa, motiverade inte bara av cykeltheoret utan genom en uppskattning av vilken handelsliberalisering som redan har levererats och kan leverera. Vi vet att det kommer att bli förhandlingar om ytterligare Liberalisering av handeln med tjänster och jordbruk, eftersom regeringarna redan har åtagit sig detta på grund av Uruguayrundan, men kommer vi också att utvidga förhandlingarna om marknadstillträde till industriprodukter och vilka regler som gäller för att ytterligare stärka dem och kanske utvidga dem till nya områden Det här är frågor som regeringarna inte ens är överens om, och tiden har kommit för allvarligt engagemang Vi gör inte mindre i Seattle än defi Meddelande om handelsförbindelserna för ett nytt årtusende Budskapet är lika viktigt som det konkreta resultatet Regeringarna måste stiga till tillfället och möta de kortsiktiga och smalbaserade opportunistiska argumenten mot nya möjligheter. Regeringarna måste vägra att vända sig Deras ryggar på fem decennier av anmärkningsvärt framgångsrikt samarbete genom GATT-WTO-systemet. Jag vill avsluta mina kommentarer i kväll genom att fokusera på två specifika aspekter av de utmaningar som står inför oss de minst utvecklade ländernas situation och vårt förhållande till det civila samhället. Kan inte vara för svårt för oss att komma överens om att om inte fördelarna med utveckling, fred och säkerhet kan delas upp bredare Vi kommer att ha misslyckats Målet att se till att systemets frukter delas i stor utsträckning är inte en fråga om altruism Det är i alla S självintresse Det borde inte misstas om detta Det finns många anledningar till att de minst utvecklade länderna ännu inte har delat fullt ut i fördelarna med globaliseringen, och En del av det börjar hemma. Historien är en dyster mästare. Hur kan vi i all samvete vägra produkter från ett land som har arvt en skuldbelastning som är nio gånger större än vad den tillbringar varje år på hälsan mitt i en AIDS-epidemi. Vi vet hur Avgörande sund inhemsk politik är och hur bra styrning är en grundläggande determinant för framsteg Handelssystemet kan inte minska dessa utmaningar. Ett avtal om öppenhet i offentlig upphandling skulle vara en blygsam start om än med ett djupt budskap. Det finns något av betydande värde Som vi kan göra Vi kan se till att de minst utvecklade länderna inte står inför ytterligare hinder för deras tillväxt och utveckling till följd av handelshinder i andra länder. Jag stöder helhjärtat det förslag som gjordes för tre år sedan av min föregångare Renato Ruggiero vid G8-toppmötet i Lyon, för att undanröja handelsbegränsningar mot de minst utvecklade länderna. Det betyder så lite ekonomiskt sett för rikare länder, och vad det betyder är otvetydigt Fördelaktigt i de sammanlagda lägre priserna och bredare konsumentval För USA är exempelvis den grupp av länder som utsetts till de minst utvecklade länderna i Förenta nationerna endast 0 7 procent av den totala importen Siffran för hela världen Är bara 0 5 procent Förvånansvärt är endast cirka 20 procent av LDC-exporten till USA utan tull. Samtidigt utgör dessa importskatter en mindre än 1 procent av de totala tullintäkterna. Enligt lagstiftningen Debatt här i Washington fortsätter att definiera den nationella handelsordningen mot länder i Afrika, det vore inte meningsfullt att behandla denna fråga på ett internationellt plan också jag kan se två omedelbara fördelar WTO-systemet definieras fortfarande av våra motståndare som en rik man S klubb En del sanning kvarstår kanske i denna karaktärisering, men det kan utmanas i ett slag av ett multilateralt initiativ för att garantera otillbörlig marknadstillträde för produkterna i de minst utvecklade länderna. För det andra, genom att ta ett multilateralt Marknadsvillkor kan modifieras vid en stroke, inte bara i USA, utan även inom EU, Japan och på andra håll. Handelsregimen är bara en aspekt av hur vi kan bidra till att säkra en rättvisare affär för de minst gynnade Länder Många länder har verkliga problem med tekniskt genomförande och behöver hjälp Det här är i allas intresse Resurser behövs för att uppgradera kompetenser, bygga institutioner, bistå med genomförandet och förbereda dessa länder för fullt deltagande i den internationella ekonomin Jag hoppas vi kan uppnå något på detta Framme i Seattle Det är så att levereras där alla vinner. En anmärkningsvärd inslag i situationen i dag jämfört med för några år sedan är icke-statliga organisationers aktiva intresse i vårt arbete. Uruguayrundan lanserades i tystnad av allmän apati. Seattle kommer att vara Väldigt annorlunda Det är en annan levererbar hundratals icke-statliga organisationer och tiotusentals individer kommer att konvergera på staden för att berätta för oss Många sätt som de tänker på vad vi gör För vissa kommer det att bli en berömning av alla tänkbara saker som de tycker är fel med världen För andra kommer det att bli ett mer fokuserat engagemang för de utmaningar vi står inför Det civila samhället är inte alltid Civil Men de förtjänar att lyssnas på Om vi inte är inkluderade kan vi inte förvänta oss offentligt stöd. Inte alla våra kritiker är fel Vi kan göra mer för att göra vårt arbete öppet och öppet. Detta kräver samtycke från regeringarna, och det kommer alltid Vara en legitim plats för konfidentialitet eftersom det finns något lagssystem Regeringar behöver också att effektivt engagera sig med det civila samhället på nationell nivå Den allmänna opinionen är lika viktig i Indien som i Förenta staterna Det engagerande civila samhället är ansvarigt för suveränitet Regeringar, men vi kan också göra vår del. Slutligen vill jag vädja till systemansvariga, de som ser och lever sina fördelar, att spela en aktiv roll för att stödja regeringarna som de Arbeta för att bevara och stärka det multilaterala handelssystemet Båda sidor av argumentet måste höras Fallet för vår sak ska inte tas som självklart Tvärtom måste vi förklara oss själva. Jag är stolt över vilka ambassadörer i Genève Göra Vad kan vara mer demokratiskt än suveräna regeringar som uppmanar ambassadörer att nå överenskommelser som sedan accepteras av skåp och parlament. Vårt jobb är att främja staters suveränitet genom att ge regler inom vilka vår allt mer beroendeberoende värld kan klara sig bättre För mycket av Detta århundrade var märkt med våld och tvång Vår dröm för nästa århundrade är att det är en övertalning en global civilisation baserad på regler, lag och engagemang för att säkerhetskopiera och förstärka regeringens beslut. Detta är ett enkelt förslag Vill vi ha en Världen baserad på regler eller inte Som sagt tidigare uttalade president Clinton korrekt att globaliseringen är en verklighet och inte ett politiskt alternativ. Hur möter vi det då? Han bara ifrågasätter Därför är värderingar som representerar demokratiska, politiska och ekonomiska principer vilka internationella organisationer ska handla om. Det internationella handelssystemet och dess framtid. I detta kapitel beskrivs utvecklingen och strukturen i det internationella handelssystemet, med fokus på spänningen mellan de grundläggande GATT WTO-principen för mestbegunstigad nation MFN-behandling och spridning av diskriminerande handelsarrangemang, inklusive regionala avtal samt nya versioner av särskild och differentierad behandling av låginkomstländer. Den diskuterar också det ökade trycket att använda verkställighetskraften för GATT-WTO-systemet för att uppnå medlemmens överensstämmelse med sociala normer inom arbets - och miljöområdet Kapitlet avslutas genom att överväga några viktiga utmaningar som för närvarande står inför det internationella handelssystemet och möjliga anvisningar för systemets utveckling som svar på dessa utmaningar. Om du upplever problem Ladda ner en fil, kolla i F du har rätt ansökan för att se den först Om det finns ytterligare problem läs IDEAS hjälp sida Observera att dessa filer inte finns på IDEAS-sidan Var vänlig tålamod eftersom filerna kan vara stora. Papper som tillhandahålls av Brandeis University, Department of Economics and International Business School i sin serie Working Papers med nummer 08.References listade på IDEAS Var god rapportera citations - eller referensfel till eller om du är den registrerade författaren till det citerade arbetet, logga in på din RePEc Author Service-profil klicka på citat och gör lämpliga justeringar. Robert W Staiger Valuta Manipulation och World Trade, NBER Arbetande Legitimationen 14600, National Bureau of Economic Research, Inc. Hoekman, Bernard Martin, Will Mattoo, Aaditya, 2010 Sluta Doha Det betyder, World Trade Review Cambridge University Press, vol 9 03, Sidorna 505-530, July. Masahiro Kawai Peter En Petri Elif Sisli Ciamarra, 2010 Asien i Global Governance Ett fall för decentraliserade institutioner, kapitel i asiatisk regionalism i t Han världsekonomin, kapitel 13 Edward Elgar Publishing. Gary Clyde Hufbauer Jeffrey J Schott Woan Foong Wong, 2010 Beräkna Doha-rundan, Peterson Institute Press Alla böcker Peterson Institute for International Economics, nummer pa91, januari. Michael G Plummer, 2007 Bästa praxis I regionala handelsavtalen En ansökan till Asien, världsekonomin Wiley Blackwell, vol 30 12, sidorna 1771-1796, december. Gary Clyde Hufbauer Steve Charnovitz Jisun Kim, 2009 Global Warming och World Trading System, Peterson Institute Press Alla böcker Peterson Institute För International Economics, nummer 4280, januari. Fyllda referenser inklusive de som inte matchas med objekt på IDEAS. CitEc-projektet har ännu inte funnit citat till denna post. Utmaningar för internationell handel - Utmaningar för internationell handel, handelshinder. Möjligheterna och utmaningarna för Internationell handel har varit ett problem av stor oro för ekonomerna och de politiska beslutsfattarna i nutidens värld Utmaningar som står inför den internationella handeln, de varierar med de ekonomiska och sociala scenarierna hos de länder som är involverade i gränsöverskridande handel. Om det är en utvecklad eller utvecklad ekonomi är den främsta utmaningen för global handel att maximera vinsterna från handel. De länder som är involverade i internationell handel Handel försöker alltid att fokusera på ett effektivt utnyttjande av möjligheterna till utbyte av varor och tjänster med sina handelspartner Att utnyttja fördelarna med den öppna marknadsekonomin är en annan stor utmaning inför världshandeln. I denna tid av globalisering har den internationella handeln en Avgörande roll att spela för att skapa ekonomisk och social harmoni bland världens utvecklade och utvecklingsländer Med öppenhet för handeln blir mer populär har problemen med handels solidaritet både på den inhemska och multilaterala nivån fått stor betydelse över hela världen. Globaliseringen och den därmed resulterande ekonomiska liberaliseringen har öppnat en rad utmaningar De utvecklade och mindre utvecklade ekonomierna som är inblandade i internationell handel En av de stora utmaningarna som är avgörande i förhållande till relativt bakåtriktade ekonomier är att de makroekonomiska politiken i dessa länder inte alltid står i proportion för att utnyttja vinsterna från världshandeln. Internationell handel kan Vara fördelaktigt om vinsterna som härrör från det kan fördelas jämnt över de olika lagren i samhället. Här ligger vikten av trickle-down-effekt. Den inhemska handeln innebär utbyte av produktionsfaktorer på regional nivå, medan internationell handel garanterar ökad rörlighet för senaste teknik och Varor och tjänster över hela världen Världshandeln hjälper utvecklingsländerna att ha redo tillgång till moderna tekniker för produktion Men utmaningen är att använda dessa tekniker på ett effektivt sätt. Den industriella inställningen och den sociala infrastrukturen behöver utvecklas enligt den globala Standard för att optimera fördelarna med internationella Handel. Det finns fall av afrikanska nationer som har misslyckats med att utnyttja vinsterna från handel på grund av olämpliga makroekonomiska uppställningar Innan ekonomin öppnas måste de bakåtriktade nationerna skydda de inhemska företagarnas intressen. Liberalisationspolitiken måste gradvis tas upp För att hjälpa spädbarnsindustrin att möta utmaningarna i det förändrade ekonomiska scenariot. Så utmaningarna innan den internationella handeln kan uppstå från olika fronter De länder som är involverade i världshandeln måste vidta proportionella politiska åtgärder för att utnyttja vinsterna från handel för det övergripande Utveckling av deras ekonomier.
Comments
Post a Comment